livetmittilandet.blogg.se

En blogg om vårt liv mitt i landet.

Hela rummet snart klart och skrapningen tar tid.

Publicerad 2015-05-26 02:41:00 i Allmänt, Barnrum Bebis, Utvändigt måleri,

 
Sådär ja! Idag tapetserades det i bebis rum. En ljus tapet med mönsterpassning som var nära att bryta ner mig mentalt innan sambon kom och hjälpte till med sin lugna stämma och metodiska arbetssätt. Jag är en ganska lugn person och jag tycker inte om att hetsa upp mig allt för mycket men jag svor inombords åt tapeten. Eller, lugn kanske jag inte är, men jag vill inte hetsa upp mig i onödan helt enkelt.
 
Det är "bara" listerna kvar nu. Golvlisterna är beställda och kommer på torsdag och taklisterna ska vi köpa lokalt så fort tillfälle ges. Vi målar dom själva för vi har ändå färg hemma plus att jag tänkte kapa till alla lister så det stämmer över hela rummet och sedan lägga på färg. Då slipper man måla dom på plats förhoppningsvis. Vi har ju inte heller bråttom direkt.
 
 
Rummet som vår framtida bebis ska sova i såg från början ut som en bastu med garderober och blått golv. Under bastupanelen var det gipsväggar så vi bestämde oss helt enkelt för att ta ner panelen förutom på en vägg. Den väggen hade vi en tanke på att olja in, men valde att måla den vit istället vilket vi i efterhand inte ångrar. 
 
Bilden visar hur rummet såg ut för ett tag sedan. Nu är trätaket och väggen vitmålat, väggen till höger är tapetserad och gipsväggarna är spacklade och målade. Dessutom så ligger golvet där som jag redan skrytit lite om. Mycket vackert. Spjälsängen är köpt och står där såklart, då det alltid är kul att se hur sakerna "gör sig" i rummet.
 
 
Min sambo hittade en byrå också, hos sin mamma och pappa, som hon har skrapat av med värmepistol och skrapa. Den är nu inoljad men inte fullt ut klar, då det saknas knoppar på den. Efterbild kommer då vi fixat det. Den blev, enligt vårt tycke, skitsnygg. En förebild på den byrån kan vi bjuda på.
 
Utvändigt skrapade jag lite till idag. Så himla kul är det inte och det går inte heller fort men ju mer arbete vi lägger på det desto bättre fäste får grundfärgen som ska på innan kulörskiftet. Nästa vecka är målet att skruva fast och måla om vindskiveplåtar och annan plåt med svart akrylat samt att måla vindskivorna vita. Känns som att ganska mycket är gjort då på huset. Det är höga höjder och ett ganska krävande måleri, men det vore absolut skönt att få det gjort.
 
Mycket göra, men roligt är det! / Håkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renovering, träning, graviditet, lekfullhet, att vara tillsammans och inspiration.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela