livetmittilandet.blogg.se

En blogg om vårt liv mitt i landet.

Golvläggning och tvätt av hela huset!

Publicerad 2015-05-19 14:06:26 i , Barnrum Bebis, Utvändigt måleri,

 
Barnrummet som vi renoverar på övervåningen fick sig en liten omgång igår. Alla saker som stod där inne plockades ut och golvet började läggas. Det är en laminatgolv från Arena med "enplank" och ganska grov struktur för att ge en mer äkta träkänsla. 
 
Det är ett golv med V-fog, vilket jag aldrig lagt tidigare, och jag upplevde det som lite svårare till en början innan jag fick kläm på det. Efter några rader kom jag dock på hur det skulle gå till och halva rummet blev lagt. Resten kanske görs redan ikväll, annars är det onsdag kväll som gäller.
 
I övrigt är en vägg i rummet beklädd med panel och målad med Beckers Panelgrund kulör S-0502-y och även taket. Snedtaket och väggarna är målade med Beckers Väggfärg 7 med samma kulör och till detta har vi nu också hittat en tapet som jag ska knäppa kort på när vi bestämt oss till 100%. Men golvet blir iallafall väldigt bra som det ser ut nu.
 
Dagen spenderades ändå mest utomhus. Trädgårdslandet som sambon och jag fixat blev det planterat i och nu är det bara att vänta på godsakerna! Min huvudsyssla var dock att tvätta fasaden. Kan kännas som överkurs kanske, men när man står där och tvättar och ser hur smutsen rinner så förstår man att ingen färg skulle ha fästs speciellt bra på den ytan. Men, det är inget roligt göra kan jag meddela. 
 
 
Efter tvätten ska det skrapas. Dottern hjälpte till lite och vi hade det trevligt men det är omöjligt att inte inse att det är otroligt mycket jobb på huset innan vi kan grundmåla. Färgen lossnar i princip överallt och det är egentligen bara positivt av den anledningen att vi ska byta kulör från röd till ljusgul. 
 
Att byta kulör på huset, från 191 Faluröd (akrylatfärg) till en ljusgul färg kan tyckas enkelt. Jag fick ändå ett varningens finger höjt av min gamla chef på den lokala färghandeln. Det fingret höjdes på grund av fogarna mellan brädorna där det finns risk att det spricker. Om det spricker kommer alltså den röda färgen att synnas. Ett rejält jobb med skrapning och grundfärgen kommer att behövas. Luktar jobbigt, och lite dyrt, men det kommer bli värt det.
 
Bilden visar hur väggen såg ut efter tvätt och efter skrapning. Wow, vad mycket arbete. Men vad gör man inte.... / Håkan 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Renovering, träning, graviditet, lekfullhet, att vara tillsammans och inspiration.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela